Warna Warni Sebuah Perjalanan Bernama Kehidupan

"Hai jiwa yang tenang! Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi diredhaiNya. Maka masuklah ke dalam jama'ah hamba-hambaKu, masuklah ke dalam syurgaKu."
Princess Ilham On Friday, May 21, 2010
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani. Segala puji hanya untuk-Nya, Tuhan langit dan bumi. Selawat dan salam moga tercurahkan buat kekasih-Nya, Rasul-Nya, Muhammad S.A.W.

Menjelang maghrib tadi, jiwa saya bergoncang. Ada desakan syaitan laknatullah mengajak saya melakukan kemungkaran. Sementara iman saya cuba melawannya, maka bergoncanglah hati ini. Seusai solat maghrib, hati masih lagi tidak tenang. Berfikir-fikir saya sendirian. Melawan atau menyerah?. Dalam sibuk saya berfikir, syaitan lagi sibuk dan ligat membisikkan betapa nikmatnya berbuat dosa. Alhamdulillah, Allah yang tidak pernah lupa mengingatkan saya akan bacaan saya petang tadi. Sebuah buku oleh Pahrol Mohamad Juoi, Di Mana DIA di Hati Ku. Antara tulisannya berbunyi:

Para Muttaqin (orang yang bertaqwa) pernah memberi petunjuk: Bila hatimu keras, buas dan liar sekali, bukalah al-Quran, baca dan tadabbur akan makna dan rasanya. Bukankah al-Quran penawar hati?. Namun jika masih keras juga dirikan solat. Solat itu zikir penyucian hati.

Solat maghrib telah saya tunaikan namun hati masih bercelaru memilih melawan atau menyerah syaitan laknatullah, akhirnya saya mengambil terjemahan al-Quran. Saya tidak tahu ayat apa ingin saya tadabbur akan maknanya, maka saya buka secara rambang.

Maha suci Allah yang mempertemukan saya dengan ayat yang saya cari. Sepotong ayat tentang kilat.

Saya dalam perjalanan pulang dari Perlis ke Terengganu menaiki bus. Pulang untuk cuti semester selama dua bulan. Mata belum lagi mengantuk walau pada hari ini saya hanya tidur lebih kurang satu jam!. Tambahan saya ingin menikmati perjalanan pulang saya dengan melihat ke luar cermin bus dalam pekat malam. Entah apa yang saya nampak, hakikatnya, saya sedang berfikir-fikir, hanya mata melihat ke luar. Sesekali gelap malam menjadi cerah, dan saya berkesempatan melihat bendang walaupun tidak jelas. Cukuplah saya tahu saya melihat kawasan tanaman padi dengan cerah sekejap-sekejap itu.

Bus terus berjalan dan saya terus berfikir. Saya melihat ke langit, ada bintang-bintang, cuma kekadang terkeliru dengan pantulan cahaya di cermin bus. Yang itu bukan bintang. Saya melihat kilat. Ya, itulah yang mencerahkan alam sekejap-sekejap. Baru saya sedar akan 'kewujudan' kilat. Sepanjang perjalanan saya terus memerhati kilat dan berfikir-fikir tentang kilat. Saya teringat ada dalam al-Quran ayat tentang kilat. Saya ingat Allah menjadikan kilat...takut dan harap. Saya lupa ayat apa, surah apa.......

Dan hari ini, Allah temukan ayat itu kepada saya. Ayat tentang kilat Allah sebut dalam surah Al Ra'd (Guruh) [13:12].

"Dialah Tuhan yang memperlihatkan kilat kepadamu untuk menimbulkan ketakutan dan harapan, dan Dia mengadakan awan mendung".
Saya tertarik untuk membaca terjemahan ayat-ayat surah itu. Saya mulakan dari ayat pertama. Semakin lama, hati semakin kuat, semakin kagum dengan ayat-ayat Allah. Hati menjadi tenang membaca ayat-ayat Allah. Sampailah saya kepada ayat 22 hingga 24 sebelum saya memutuskan untuk berhenti sampai ayat tersebut.

22: Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya , mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan serta menolak kejahatan dengan kebaikan; orang-orang itulah yang mendapat tempat kesudahan (yang baik),

23: (iaitu) syurga 'Adn yang mereka masuk ke dalamnya bersama-sama dengan orang-orang soleh dari ibu bapa mereka, isteri-isteri mereka dan anak cucu mereka, sedang malaikat-malaikat masuk ke tempat mereka dari tiap-tiap pintu;

24: (sambil mengucapkan): "Salamun 'alaikum bima sabartum (Selamat sejahteralah kamu, di atas kesabaran kamu)". Maka alangkah baiknya tempat kesudahan itu.

MashaAllah, sedarkah betapa besarnya ganjaran itu? Tuhan yang Maha Mengasihani memberikan syurga buat hambaNya yang sabar. Sungguh, tidak akan pernah sia-sia kesabaran hambaNya. Semuanya dinilai olehNya.


"Selamat sejahteralah kamu, di atas kesabaran kamu".

Tenang hati membacanya. Bagai terasa ringan sifat sabar itu. Tidakkah rasa ingin diucapkan dengan ucapan seperti ini? Maka bersabarlah...nantikannya di syurga...dengan izinNya ucapan itu untukmu.

* Tulisan saya terhadap ayat-ayat al-Quran di atas hanya merujuk kepada terjemahan al-Quran dan saya tidak merujuk kepada mana-mana tafsir. Sebarang kesilapan mohon ditegur.

0 comments:

Post a Comment