Warna Warni Sebuah Perjalanan Bernama Kehidupan

"Hai jiwa yang tenang! Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi diredhaiNya. Maka masuklah ke dalam jama'ah hamba-hambaKu, masuklah ke dalam syurgaKu."
Princess Ilham On Tuesday, May 18, 2010
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani. Segala puji bagi-NYA. Selawat dan salam buat Rasul junjungan, Nabi Muhammad S.A.W.

Apa ada dengan akan datang? Akan datang adalah masa depan. Mungkin 20 tahun yang akan datang, mungkin juga setahun akan datang, mungkin juga esok. Yang pasti apa yang berlaku selepas ini, itulah saat yang dipanggil 'akan datang'.

Takut menghadapi esok


Berbagai peristiwa berlaku dalam hidup saya. Ingin saja saya katakan semuanya bagaikan peristiwa teruk. Peristiwa yang amat menyakitkan untuk saya terima ia sebagai kesilapan saya. Saya silap tapi kenapa saya silap, sedangkan saya hanya ingin taat? Saya menerima akibat yang cukup banyak dari kesilapan itu? Saya dipersalahkan atau memang saya yang salah? Akhirnya saya akur bahawa saya silap, entah kerana benar-benar berasa silap atau sebab-sebab lain yang menyebabkan saya merendah diri dan bersikap saya lemah hingga mengaku itu salah saya.

Saya bukan mempersoalkan takdir Tuhan. Cuma ini monolog diri. Sungguh setiap yang berlaku itu ada hikmah. Dan sungguh hikmah itu terhijab. Saya ingin merungkai hikmah itu. Sebab saya yakin Allah tidak mungkin menjadikan sesuatu itu sia-sia. Allah itu tidak zalim sehingga Dia sengaja membuat hamba-Nya terasa sakit. Seringkali saya mengatakan itu tarbiyah dari Allah. Mungkin Allah mendatangkan semua itu untuk menjadikan diri ini kuat menghadapi dunia hari esok yang pesonanya makin mempersona. Namun, kesakitan yang kurasakan amat sakit sehingga saya jadi tidak kuat. Saya takut menghadapi apa yang akan berlaku esok. Apakah esok hanya akan mengkhabarkan kesilapan saya lagi? Sungguh jiwa ini derita, makin takut menghadapi kenyataan hidup hingga jiwa ini rasa tidak mahu tahu lagi.

Benar, kesakitan ini akan hilang namun bila? Saya bersabar, saya berusaha berjalan menelusuri lembah-lembah kehidupan seiring takdir-Nya. Namun, untuk saya nantikan esok yang tiada lagi kesakitan ini, itulah yang menghilangkan sabarku.

Saya semakin takut menghadapi esok. Saya takut melakukan kesilapan lagi. Sekarang saya hentikan tadbir. Saya serahkan pada Allah kerana apa saja yang telah saya buat seolah semuanya mengundang kesilapan. Saya cuma ingin berdiam diri dalam harap pada Allah. Saya ikut jalan takdir-Nya. Namun saya masih takut, adakah berdiam diri itu juga satu kesilapan yang akan baru saya sedari hari esok?

0 comments:

Post a Comment